ti 02.03.2021

Samalla puolella pöytää

Samalla puolella pöytää

Facebook

Onnistunut tuote tai mallisto syntyy asiakkaan toiminnan, tavoitteiden ja arvopohjan ymmärtämisestä. Tämä edellyttää aitoa strategista kumppanuutta: luottamusta ja avointa vuoropuhelua, toimitusjohtaja Eira Hovi toteaa.

Selailin vanhoja tiedostoja, ja arkistojen kätköistä löytyi Q-VIOn liiketoimintasuunnitelma perustamisvuodelta 2010. Muistan elävästi, että halusin rakentaa yrityksen, joka toimii aidosti vahvalla arvopohjalla – ja tunnen syvää mielihyvää siitä, että näin on myös tapahtunut. Fokus on pysynyt kirkkaana erinäisistä harha-askelista huolimatta, ja samat perusarvot ovat olleet kantava voima myös koronavuoden aikana.

Liiketoimintasuunnitelmassa todettiin muun muassa seuraavaa:

Tärkein kohderyhmämme ovat asiakkaat, jotka

  • ymmärtävät tuotteellisen markkinoinnin osana yritysilmettään/ markkinointikampanjaansa
  • panostavat sen suunnitteluun ja
  • haluavat vastineeksi konkreettisen, laadukkaan tuotteen/tuotemalliston. Kaiken tekemisemme pohjana tulee olla, että tuote saavuttaa asiakkaan sille asettaman tavoitteen.

Puhun tuotteellisesta markkinoinnista, koska vierastan termiä liikelahja. Minulle liikelahja tuo mieleen hampaisiin asti aseistautuneen myyntimiehen, jonka takintaskuista pursuaa mitä ihmeellisimpiä turhakkeita.  

Tätä mielikuvaa vastaan olemme taistelleet koko olemassaolomme ajan. Samalla, oman tekemisemme kautta, olemme halunneet tuoda arvostusta myös koko alalle.

Alalla on ollut aikoja, joina määrä on kävellyt selkeästi laadun yli. Olen saanut lukuisia tarjouspyyntöjä kahdestakymmenestä tuhannesta ”ihan mistä tahansa alle euron” tuotteesta. Kun olen pyytänyt hieman tarkempaa infoa kohderyhmästä ja tuotteen funktiosta, minulle on vastattu: ”Sinähän se ammattilainen olet.”

Totta kyllä: olemme tuotteellisen markkinoinnin ammattilaisia. Selvänäkijöitä emme sen sijaan ole.

Tavoitteenamme on työskennellä asiakkaan strategisena kumppanina. Työ lähtee aina asiakkaan viestinnän ja markkinoinnin tavoitteiden ja arvopohjan ymmärtämisestä. Tähän emme pysty yksin: tekeminen perustuu avoimeen kommunikointiin ja sparraukseen asiakkaan kanssa.

Juuri tämä syvälle menevä yhteistyö ja vuoropuhelu on työmme palkitsevin osa. Viime kädessä malliston tai tuotteen onnistuminen näkyy asiakkaan myyntiluvuissa, mikä on aina se tärkein yhteinen tavoite.

Onnistunut tuote ei synny tyhjästä. Sen takana on monta vaihetta ja valtava määrä alihankkijoiden kanssa käytävää sähköpostittelua. Suunnittelija, sen paremmin kuin projektipäällikkökään, ei rakenna tuotetta yksin: Q-VIOssa työtä tehdään tiiminä. Paras idea voi tulla keneltä tahansa – vaikka talousosastolta, josta löytyy syvä ymmärrys tuotteiden käytännöllisyydestä. Koko tiimi osallistuu myös mallikappaleiden kriittiseen tarkasteluun ja testaukseen, joka on projektin onnistumisen kannalta ratkaisevan tärkeä vaihe.

Vahva positiivisen palautteen kulttuuri sallii erilaiset näkemykset ja kannustaa jokaista tiimiläistä ylittämään itsensä kerran toisensa jälkeen. Tämän avulla olemme jaksaneet tehdä parhaamme ja ylittää asiakkaiden odotukset myös viimeisen, hieman haastavamman vuoden aikana. Olemme vilpittömän ylpeitä työstämme, toisistamme, tuotteistamme ja ennen kaikkea mahtavista asiakkaistamme.

Sitkeä työ ja usko omaan tekemiseen on kantanut hedelmää. Saimme viime kesänä Trustmary Oy:n teettämässä asiakaskokemustutkimuksessa tutkimusyhtiön historian kolmanneksi korkeimman pistemäärän (NPS 88).

Erityisen tyytyväisiä asiakkaamme olivat tuotteiden laatuun, asiantuntevaan palveluun sekä laajaan tuotevalikoimaan.

Tällä tuloksella oli meille erityisen suuri merkitys haastavan koronavuoden keskellä. Se antoi lisävirtaa ja motivoi meitä jatkamaan kehitystyötämme ja haastamaan itseämme entistä parempiin tuloksiin.

Kehitystyössämme keskeinen päämääränä on vastuullisuus. Vuoden 2021 aikana lanseeraamme uuden PALA SUOMI -vaatemalliston, joka valmistetaan materiaaleista lähtien täällä kotimaassa. Mutta tästä lisää lähitulevaisuudessa!

Lisää luettavaa:

Maailma on erilainen ostajan silmin

Pyrkimys vastuulliseen tuotantoketjuun on viety meillä Q-VIOssa mahdollisimman pitkälle. Vastuullisuus on niin monisyinen ja hankala hallittava, että lopputulos on aina enemmän tai

Etänä yksin – vai sittenkin yhdessä

Korona ajoi ihmiset etätöihin: hajotti fyysiset tiimit, haastoi perinteiset rutiinit ja lisäsi yksin tekemistä. Toisaalta se tehosti työntekoa ja kannusti kehittämään uusia

Vastuullisuutta vastuullisuusmarkkinointiin!

Viherpesun ja harhaanjohtavan markkinoinnin soisi olevan ohi. Asiakas ansaitsee oikean tiedon ja läpinäkyvän tuotantoprosessin päätöksentekonsa tueksi, toimitusjohtaja Eira Hovi kirjoittaa. Minulta hajosi