ti 02.03.2021

Vastuullisuutta vastuullisuusmarkkinointiin!

Vastuullisuutta vastuullisuusmarkkinointiin!

Share on facebook
Facebook

Viherpesun ja harhaanjohtavan markkinoinnin soisi olevan ohi. Asiakas ansaitsee oikean tiedon ja läpinäkyvän tuotantoprosessin päätöksentekonsa tueksi, toimitusjohtaja Eira Hovi kirjoittaa.

Minulta hajosi viime kesänä vuosia hyvin palvellut vedenkeitin. Sen seuraajaa valitessani silmiini osui keitin, jonka pakkauksessa luvattiin 20 prosentin energiansäästö. Vastuullisena kuluttajana tartuin väittämään ja kiikutin uuden keittimen kotiin.

Kotona luin tuotteen käyttöohjeet. Niissä sanottiin, että keittimeen tulisi laittaa vain se määrä vettä, jonka oikeasti tarvitsee: sitä ei siis kannattaisi täyttää aina maksimiin. Näin toimien energiaa säästyisi nuo pakkauksessa ”luvatut” 20 prosenttia.

Miten tyhmänä itseäni pidinkään! Keittimessä ei siis ollut mitään uutta teknologiaa; kyse oli ainoastaan sen täyttöasteesta. Asiasta, joka oli minulle itsestäänselvyys jo edellisen rikkoutuneen keittimen kanssa.

Mitä tästä opin? Vaikka tuotteita myydään vastuullisuuden ja ekologisuuden väittämillä, todellisen vastuullisuuden varmistaminen jää ostajan kontolle. Meille myydään mielikuvia vihreistä arvoista, usein kyseisellä värillä: vihreä ECO-sana komeilee toinen toistaan epäekologisempien tuotteiden yhteydessä.

Miten ekologisuus pitäisi sitten määritellä?

Onko kiinalainen bambusta valmistettu täytekynä ekologinen? Entä viiden euron orgaanisesta puuvillasta valmistettu, vain muutaman pesun kestävä, T-paita? Omasta mielestäni ei, joidenkin mielestä kyllä.  

Onko ekologista lisätä villaneuleeseen polyesteriä, jos käyttöikä sen myötä kolminkertaistuu? Minusta on, kaikkien mielestä ei. Entä miten villaan lisätty polyesteri vaikuttaa tuotteen kierrätettävyyteen? Hyvä kysymys, joka osoittaa, että vastuullisuus ei ole yksinkertainen asia. Tästä huolimatta – tai pikemminkin juuri siksi – sen tulisi olla täysin läpinäkyvää!

Keskustelin taannoin erään hollantilaisen ostajan kanssa. Hän myy merestä kerätyistä kalastusverkoista valmistettuja mattoja. Kuulostaa hyvältä, eikö totta? Verkkoja ei kuitenkaan voida käyttää raaka-aineena sellaisenaan: ne käyvät läpi useita eri prosesseja viidessä eri maassa. Matot ovat hitti ja kuluttajilla hyvä mieli – lopputuotteen ekologisuus on sen sijaan vähintäänkin kyseenalainen.

Markkinoilla toimii lukematon määrä yrityksiä, joilla ei ole harmainta aavistusta siitä, mitä vastuullinen tai ekologinen tuote oikeasti tarkoittaa. Silti tuotteita myydään kirkkain silmin vihreillä arvoilla. Asiakas, jolla ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta tarkistaa kaikkien ostamiensa tuotteiden tuotantoketjua, ostaa niitä hyvillä mielin.

Olen ollut koko työurani ajan ammattiostaja ja katson tuotetta aina koko tuotantoprosessin kautta – mukaan lukien kuljetusten kuormitukset ja varastoinnin aiheuttamat kustannukset. Yrityksessämme tehdään koko ajan valtavasti töitä oikeasti vastuullisten tuotteiden eteen. Tätä kokemuksen myötä karttunutta tietoa jaamme mielellämme myös asiakkaillemme. Kun tieto on oikeaa ja tuotantoprosessi täysin läpinäkyvä, asiakkaalla on riittävät eväät ostopäätöksen tekemiseen.

Lisää luettavaa:

Maailma on erilainen ostajan silmin

Pyrkimys vastuulliseen tuotantoketjuun on viety meillä Q-VIOssa mahdollisimman pitkälle. Vastuullisuus on niin monisyinen ja hankala hallittava, että lopputulos on aina enemmän tai

Etänä yksin – vai sittenkin yhdessä

Korona ajoi ihmiset etätöihin: hajotti fyysiset tiimit, haastoi perinteiset rutiinit ja lisäsi yksin tekemistä. Toisaalta se tehosti työntekoa ja kannusti kehittämään uusia

Samalla puolella pöytää

Onnistunut tuote tai mallisto syntyy asiakkaan toiminnan, tavoitteiden ja arvopohjan ymmärtämisestä. Tämä edellyttää aitoa strategista kumppanuutta: luottamusta ja avointa vuoropuhelua, toimitusjohtaja Eira